TUKY NEMUSIA LEN ŠKODIŤ, MÔŽU AJ POMÁHAŤ

Kvalita a bezpečnosť biopotravín, nealkoholické nápoje vo výžive detí, menej známe druhy olejov, obezita, anorexia a ortorexia z pohľadu psychológa – to sú len niektoré z tém, ktoré si budú môcť vypočuť účastníci odborného seminára Nové trendy vo výžive, nad ktorým prevzala záštitu Lekárska fakulta Univerzity Komenského v Bratislave a Kancelária Svetovej zdravotníckej organizácie v SR. Ide už o 3. ročník konferencie s medzinárodnou účasťou, ktorá za krátky čas získala vynikajúce renomé u odbornej i laickej verejnosti.

Špecifikom oproti predošlým ročníkom je, že od tohto roku výrobcovia potravín v Európskej únii môžu používať len vedecky podložené výživové a zdravotné tvrdenia, čo by malo významne zlepšiť všetky aspekty súvisiace so zdravým životným štýlom a uľahčiť orientáciu spotrebiteľov v širokej ponuke potravinárskych výrobkov.

Zdravé tuky
Veľkú pozornosť verejnosti v poslednom čase púta problematika konzumácie tukov. Ako upozornil docent Jiří Brát zo spoločnosti Unilever, za takmer 135 rokov prešla produkcia margarínov viacerými štádiami, ktoré v poslednom období vyústili do znižovania ich energetickej hodnoty. „Tuky, ktoré majú v 100 gramoch viac ako dvojnásobok energie oproti sacharidom alebo bielkovinám, sú často terčom kritiky,“ uviedol Jiří Brát. Súčasné výrobné postupy však umožňujú pridávať do margarínov množstvo surovín, ktoré zlepšujú ich nutričné vlastnosti. Klinické a epidemiologické štúdie preukázali, že rastlinné steroly a stanoly môžu významne znižovať hladinu cholesterolu a tým aj riziko výskytu kardiovaskulárnych chorôb. Výrobcovia rastlinných tukov na to zareagovali uvedením špeciálnych druhov výrobkov s obsahom týchto zložiek. Každodenná konzumácia dvoch až troch gramov rastlinných sterolov znižuje v priebehu dvoch až troch týždňov hladinu LDL-cholesterolu v krvi až o 10 percent.

Detská obezita
Vážnym populačným problémom je rastúca obezita u detí, ktorá súvisí so zlými stravovacími návykmi. „Výskumné práce poukazujú najmä na nepriaznivé dôsledky vynechávania dopoludňajšieho jedla. Na Slovensku vôbec neraňajkuje 21,1 percenta detí,“ povedala lekárka Katarína Babinská z Fyziologického ústavu Lekárskej fakulty Univerzity Komenského v Bratislave a predsedníčka Združenia pre zdravie a výživu. Vynechávanie raňajok a posun posledného jedla do neskorých večerných hodín lekári pozorujú práve u obéznych detí, čo poukazuje na priamu súvislosť medzi zlými stravovacími návykmi a obezitou. Najväčšie šance, ako to zmeniť, zdravotníci vidia v zintenzívnení a zatraktívnení osvetovej činnosti v rodinách.

Životný štýl
Presne v tomto duchu sa niesol 2. ročník kampane Vyzvi srdce k pohybu, ktorá bola zameraná na zvýšenie pohybovej aktivity dospelej populácie. „Tento raz sme chceli osloviť celé rodiny a i prostredníctvom detí vplývať na dospelých, aby venovali viac voľného času spoločným pohybovým aktivitám,“ priblížila ciele kampane lekárka Silvia Kontrošová z Regionálneho úradu verejného zdravotníctva so sídlom v Banskej Bystrici. Organizátorov kampane potešila najmä skutočnosť, že počet účastníkov sa oproti predchádzajúcemu ročníku viac než zdvojnásobil. Do sprievodných akcií sa zapojilo vyše 1200 ľudí, k čomu prispela aj atraktívnejšia forma kampane, ktorá prebehla formou súťaže.

Odborný seminár slúži ako spoločná platforma k prezentácii moderných trendov vo výžive, ktorá má zabezpečiť, aby sa nové informácie dostali do povedomia odbornej i laickej verejnosti. Poznatky nájdu uplatnenie najmä v prevencii chorôb podmienených nesprávnou výživou. V auditóriu budú odborníci z univerzít, výskumných ústavov, Poradní zdravia Regionálnych úradov verejného zdravotníctva, vedúce asistentky výživy i praktickí a pediatrickí lekári zo súkromných ambulancií.




Vytlačiť | Odporuč známému

e-kalkulačkae-kalkulačka
Registrovať

Poraďte sa

Garancia vrátenia peňazí