ÚČINNOSŤ RASTLINNÝCH STEROLOV
Účinok rastlinných sterolov na znižovanie hladiny cholesterolu v krvi je známy už od 50. rokov minulého storočia. Spoločnosť Unilever a nezávislé inštitúcie skúmajú účinnosť rastlinných sterolov na znižovanie hladiny cholesterolu podrobne už od konca 80. rokov. V odborných časopisoch bolo publikovaných už viac ako 140 štúdií.
V poslednej dobe sa skúma účinok rastlinných sterolov aj v iných typoch potravín. Zatiaľ bolo uskutočnených niekoľko štúdií zameraných na účinnosť rastlinných sterolov v potravinách s nízkym alebo žiadnym obsahom tuku, napr. v pečive, výrobkoch z obilnín, jogurtoch, mlieku a nápojoch. (Noakes a kol., 2005; Beer a kol., 2001; Mensink a kol., 2002; Volpe a kol., 2001; Tikkanen a kol. 2001; Shin a kol., 2003; Spilburg a kol., 2003; Clifton a kol., 2004). Zistené zníženie hladiny LDL cholesterolu sa pohybovalo od 4 do 16 percent.
Z údajov meta-analýzy 41 klinických štúdií vyplýva, že príjem 2 až 3 gramov rastlinných sterolov denne vedie k zníženiu hladiny LDL cholesterolu v priemere o 10 percent. Príjem rastlinných sterolov presahujúci 3 g denne nemá ďalší významný účinok na zníženie hladiny cholesterolu (Katan a kol., 2003).
Účinnosť rastlinného tuku so sterolmi
Účinok rastlinného tuku obohateného rastlinnými sterolmi na znižovanie hladiny cholesterolu v krvi bol skúmaný v randomizovanej, dvojito slepej štúdii kontrolovanej placebom s 95 dobrovoľníkmi. Títo dobrovoľníci mali normálnu alebo mierne zvýšenú hladinu cholesterolu v krvi (priemer = 5,35 mmol/l). Pre účely tejto štúdie sa zmeny v hladine cholesterolu v krvi zaznamenané u skúmaného rastlinného tuku vzťahovali k základnej hodnote 0.
Konzumácia tuku obohateného o estery rastlinných sterolov zaisťovali denný príjem 3 g rastlinných sterolov denne. Hladina LDL cholesterolu sa znížila o 13,1 percenta a hladina celkového cholesterolu o 8,3 percenta, pričom sa nijako nezmenila hladina HDL cholesterolu. Tým došlo aj ku zlepšeniu pomeru medzi LDL a HDL cholesterolom. Účinok na hladinu cholesterolu v krvi sa prejavil po 2,5 týždňoch (Weststrate a Meijer, 1998).
Účinnosť v kombinácii so zdravou výživou
Výsledky dvojitej slepej prekríženej štúdie pripravovanej na metabolickom oddelení potvrdili, že prechod na zdravú stravu s 35 percentami energie získavanej z tukov (10 % nasýtených, 15 % mononenasýtených a 10 % viacnenasýtených mastných kyselín) vedie k zníženiu hladiny LDL cholesterolu o 3,9 %. Pri konzumácii rastlinného tuku obohateného rastlinnými sterolmi cholesterolu poklesla o ďalších 13,2 % (Jones a kol., 2000).
Účinnosť u detí s familiárnou hypercholesterolémiou
Účinok rastlinných sterolov sa overoval v randomizovanej dvojito slepej prekríženej štúdii s šesťmesačným následným kontrolným obdobím. Do štúdie bolo zaradených celkovo 38 detí vo veku od 7 do 12 rokov, trpiacich dedičnou hypercholesterolémiou. V rámci štúdie sa im denne podávalo 18g rastlinného tuku obohateného o estery rastlinných sterolov (1,6g sterolov denne). Všetky deti mali predpísanú diétu znižujúcu hladinu cholesterolu v krvi. Na konci osemtýždňového obdobia bolo zaznamenané zníženie hladiny cholesterolu o 7,6 % a hladiny LDL cholesterolu o 9,9 % (Amundsen a kol., 2002).
V nasledujúcom období 14g rastlinného tuku obohateného o steroly (1,2g sterolov denne) znížilo hladinu celkového cholesterolu o 8,5 % a hladinu LDL cholesterolu o 10,5 percent (Amundsen a kol., 2004).
Účinnosť v kombinácii s liekmi na zníženie hladiny cholesterolu
Rastlinné steroly sú užitočné doplnky pri medikamentóznej liečbe (fibráty, statiny) s cieľom zníženia hladiny cholesterolu v krvi.
Do randomizovanej dvojito slepej prekríženej štúdie kontrolovanej placebom s dvoma po sebe idúcimi osemtýždňovými hodnotenými obdobiami bolo zaradených celkom 62 osôb s hladinou celkového cholesterolu vyššou ako 6,5 mmol/l. pacient konzumovali rastlinný tuk, ktorý obsahoval ekvivalent 2,5g rastlinných sterolov denne. Polovici pacientov boli podávané statiny, druhá polovica pacientov s diagnostikovanou hypercholesterolémiou typu II. Nedostávala žiadne lieky. Hladiny LDL cholesterolu sa znížila o 10 až 15 % u oboch skupín, pričom nebol zaznamenaný žiadny rozdiel v reakcii medzi pacientmi liečenými navyše medikamentózne a pacientmi bez medikamentóznej liečby. Z toho vyplýva, že príjem rastlinných sterolov má dostatočný účinok na zníženie hladiny cholesterolu v kombinácii so statinami (Neil a kol., 2001).
Dodatočné zníženie hladiny cholesterolu bolo preukázané i v multicentrickej randomizovanej dvojito slepej štúdii kontrolovanej placebom (Simons a kol., 2002). Statatiny znížili hladinu LDL cholesterolu o 32 %, zatiaľ čo rastlinné steroly ju znížili o 8 % v porovnaní s kontrolnou skupinou, ktorá dostávala iba placebo. V kombinácii s cerivastatinom potom príjem rastlinných sterolov viedol k celkovému zníženiu hladiny LDL cholesterolu o 39 percent.
Štúdia, ktorú robili Nigon a kol. (2001), hodnotila účinnosť rastlinného tuku s estermi rastlinných sterolov (1,6g sterolov denne) v kombinácii s liečbou fibrátom. Išlo o randomizovanú dvojito slepú prekríženú dvojtýždennú štúdiu kontrolovanú placebom, do ktorej bolo zaradených celkom 53 pacientov trpiacich hyercholesterolémiou. Hladina cekového a LDL cholesterolu sa u týchto pacientov výrazne znížila, a to o 6,4 %, resp. 8,8 percent. Keď boli účastníci štúdie rozdelení do dvoch menších skupín podľa liečby fibrátom, bolo v skupine s fibrátovou liečbou pri konzumácii rastlinných sterolov zaznamenané zníženie hladiny celkového cholesterolu o 8,5 % a LDL cholesterolu o 11,1 percenta. V skupine bez fibrátovej liečby bolo zaznamenané zníženie hladiny celkového cholesterolu o 5,5 % a LDL cholesterolu o 7,7 percent. (Nigon a kol., 2001).





